In zilele noastre bicicletele sunt mai performante decat oricand. Cadrele din aliaje usoare, deraioarele precise, numarul mare de pinioane si viteze, franele sigure fac din bicicletele de azi adevarate bijuterii pe doua roti, fara a pierde din eficienta si siguranta. Tinand cont de multitudinea pieselor aflate in miscare ce intra in componenta lor, precum si gradul de satisfactie pe care-l ofera, bicicletele sunt o alegere buna din punct de vedere economic. Sunt multe tipuri de biciclete disponibile pe piata incepand cu populara “Mountain Bike” utilizata pe aproape orice tip de teren si pana la “regina soselelor”, cursiera. Intre cele doua categorii se mai pot intalni biciclete pentru ciclocros, de contratimp, de transport persoane si bineinteles, bicicletele de promenada. Pretul lor variaza foarte mult, depinzand atat de tipul bicicletei precum si de echiparea acesteia. Cu cat pretul este mai mare cu atat componentele utilizate sunt de mai buna calitate, iar durata de viata este mai mare, in conditiile unei utilizari corecte si a unei intretineri necesare dupa fiecare iesire.
Atunci cand se alege o bicicleta este foarte important sa se cunoasca conditiile in care va fi utilizata si terenul pe care se va merge. De exemplu o cursiera nu poate fi folosita la capacitatile ei maxime pe teren accidentat, deoarece ea nu este proiectata pentru acest lucru, si chiar daca nu apar defectiuni majore, confortul lasa de dorit.
Inainte de a spune „acum stiu ce-mi trebuie”, intrebati-va cati oameni v-au cerut parerea despre acest subiect. Acum puteti indruma noii ciclisti spre aceste informatii, prezente in acest blog, sau va puteti informa mai bine despre lucrurile care stau la baza alegerii unei biciclete.
Atunci cand va ganditi sa cumparati o bicicleta, trebuie sa aveti in vedere, mai intai, asa cum va spuneam si in articolul trecut , ce vreti sa faceti cu ea, pe unde veti merge cu ea. Mai intai vom face o scurta trecere in revista a principalelor tipuri de bicicleta, urmand ca mai apoi sa intram putin in detalii.
Daca va ganditi ca veti merge pe teren accidentat (off-road), cu multe pietre sau obstacole, atunci un mountain-bike (MTB) este ceea ce va trebuie. Cauciucurile lor late pline de zimti pentru aderenta ridicata, cadrele rezistente vor face fata cu brio solicitarilor si se vor ridica la inaltimea asteptarilor.
Cursierele sunt excelente pentru rulajul (mersul) pe suprafete drepte (netede), fara gropi sau alte obstacole, pe distante mari si cu viteze ridicate, trekking-urile si bicicletele de ciclocros au la baza structura unei cursiere, dar sunt dotate cu accesorii specifice MTB (frane, cauciucuri, cadre din materiale rezistente, ghidoane drepte, etc.).
Bicicletele de oras sau de promenada au si ele la baza un MTB, sunt rigide, rezistente si destinate in general parcurgerii de distante scurte sau medii pe portiuni drepte (fara gropi) de drum cu un maxim de confort.
Mountain-bike-urile (MTB) sau montanele, asa cum li se spune in mod curent‚ „in popor”, sunt biciclete ce folosesc cauciucuri late si eventual cu multe crampoane, striatii, pentru o mai buna stabilitate si o aderenta ridicata in scopul obtinerii unei transmisii mai bune a cuplului motor (tractiune). Multe dintre ele sunt prevazute cu suspensii, amortizoate de soc, pe spate si/ sau pe fata, pentru a „indulci” (a face mai confortabil) mersul pe suprafete mai dificile.
MTB-urile vin de obicei cu 3 placi (foi angrenaj) si 7, 8 sau 9 pinioane pentru a forma un total de 21, 24 sau 27 de viteze. Cele 3 placi permit obtinerea unei plaje mai mari de raporturi de angrenare necesare pentru a putea face fata dealurilor sau catararilor dificile.
Unele modele de MTB folosesc si suspensii pe spate, ceea ce permite rotii din spate sa se deplaseze in plan vertical peste obstacolele marind astfel confortul ciclistului. MTB fara suspensie sunt destinate, asadar, suprafetelor mai putin dificile, fara obstacole. Acest tip de bicicleta este in general mai usor si mai ieftin decat cele cu suspensii. Totusi, o bicicleta echipata cu suspensii, de buna calitate, si foarte scumpa de altfel, este mai usoara decat cel mai ieftin mountain-bike fara suspensii.
Trebuie astfel sa va obisnuiti cu ideea ca daca va doriti o bicicleta mai buna sau mai usoara, trebuie sa investiti ceva mai mult decat intr-o bicicleta obisnuita, ce se poate intalni la tot pasul.
Cursierele sau bicicletele de sosea, denumite si "reginele soselelor", sunt usoare, folosesc cauciucuri foarte inguste, pentru o frecare cu solul si cu aerul cat mai mica si sunt destinate parcurgerii unor distante mari si foarte mari pe drumuri adecvate (fara gropi, obstacole) cu viteze surprinzator de mari. Asa cum va spuneam, cauciucurile fiind mai inguste decat cele de MTB le fac mai rapide, dar in acelasi timp le fac si mai instabile, din acest motiv ele nefiind recomandate ciclistilor incepatori.
In ultima vreme dezvoltarea tehnologia a permis un salt considerabil si in domeniul bicicletelor. In domeniul cursierelor cel mai important lucru poate fi considerat implementarea schimbatoarelor in manetele de frana. Aceasta modificare, permite schimbarea vitezelor si franarea, fara a lua mana de pe manetele de frana. Cursierele destinate iesirilor ocazionale sau de placere sunt dotate cu 3 placi si 8, 9 pinioane permitand la fe ca MTB, o abordare mai usoara a pantelor dificile. Cele utilizate de profesionisti in cursele de sosea folosesc in general 2 placi si 9 sau 10 pinioane, deoarece ciclistii au nevoie de angrenaje mai mari in curse. Ghidonul curbat sub forma unor coarne de berbec, permite mai multe posibilitati de asezare a mainilor (palmelor) si o pozitie mai joasa si mai aerodinamica decat in cazul MTB, insa este nevoie de putin timp pentru a va obisnui.
Cursierele mai noi, n-au aproape mai nimic in comun cu vechile cursiere din secolul trecut ce erau dotate cu numai 10 viteze. O investitie intr-o astfel de bicicleta este una de bun augur, daca se potriveste scopurilor dumneavoastra si va va reinventa „mersul pe bicicleta”.
Bicicletele de cicloturism sunt asemanatoare celor de sosea (cursiere), dar sunt prevazute cu diverse accesorii pentru a putea transporta bagaje si echipament. Aceste biciclete utilizeaza in general cadre din materiale mai grele si mai rezistente pentru a putea suporta surplusul de greutate cauzat de prezenta echipamentului de transportat. Au de asemenea cauciucuri mai late pentru o aderenta si o stabilitate mai buna. In general, pe o astfel de bicicleta, pozitia ciclistului este una mai relaxanta, cu trunchiul ridicat, pentru a evita durerile de spate si pentru a crea o pozitie mai buna in vederea admirarii privelistilor minunate. Daca vreti sa calatoriti mult pentru a va bucura de frumusetile naturii, o astfel de bicicleta va va ajuta foarte mult.
Trekking-ul este o bicicleta cu totul speciala. Ea este de fapt un MTB, insa cu roti de cursiera (700cc sau 28”) si cauciucuri inguste. Ideea folosita este ca rotile mai mari in diametru si cauciucurile mai inguste permit deplasarea mai eficienta, de-a lungul zecilor, poate chiar sutelor de km si poate fi folosita de asemenea, ocazional insa, pentru a putea parcurge si merge si pe teren accidentat. Trekking-urile sunt ideale daca dumneavoastra cautati o pozitie confortabila pe bicicleta, multe viteze si in acelasi timp sa profitati de rularea eficienta a unei cursiere. Daca nu sunteti ciclist de performanta puteti incerca cu succes acest tip de bicicleta.
Bicicletele de oras sau de promenada au fost construite pentru a putea fi folosite de cei ce nu au pretentii deosebite si cei care folosesc bicicleta pentru scopuri utilitare sau recreative. Asa cum ii spune si numele sunt destinate mersului prin oras, parcuri, acolo unde calea de rulare este una fara obstacole. Cauciucurile pot fi si foarte late, dar in general sunt o varianta mai neteda (slick) a celor de MTB. Acest tip de bicicleta permite o pozitie ridicata, una foarte comoda (se solicita foarte putin spatele) incomparabil mai buna decat cea pe care o permite o cursiera, la care ciclistul trebuie sa stea foarte aplecat pentru a taia mai bine aerul (pozitie aerodinamica).
Multe biciclete de oras, pentru a mari confortul ciclistului au sei sau tije de sa speciale prevazute cu dispozitive pentru micsorarea socurilor. Greutatea acestora nu este chiar pe primul loc, astfel ca ele mai pot fi prevazute si cu oglinzi, lumini, cosuri, benzi reflectorizante, ochi de pisica si tot felul de accesorii ce nu pot fi intalnite in echiparea standard a celorlalte tipuri de biciclete. Principalul obiectiv al bicicletei de oras este mersul confortabil pe doua roti.
Bicicletele de triatlon sunt un tip de cursiera, insa sunt mai aerodinamice (folosesc ghidoane aerodinamice, asemanatoare celor de contratimp ce permit o pozitie a trunchiului foarte aplecata, pentru scaderea rezistentei la inaintare, roti aerodinamice).
Ciclocrosul este o ramura mai speciala a ciclismului ce a aparut in Europa datorita ciclistilor de performanta de a ramane in forma pe timpul iernii dure de pe acest continent. Este o combinatie de mountain-bike, mers pe sosea si alergare, insa care desi a aparut in Europa este mai des intalnit in America. Majoritatea curselor dureaza aproximativ o ora si se desfasoara in medii off-road, dar nu la fel de tehnice precum cele de mountain-bike. Din cand in cand obstacolele foarte mari determina ciclistii sa-si ia bicicletele in spate pentru a le putea trece.
Bicicleta de ciclocros e de fapt o cursiera, dar care are un cadru mai rezistent, cauciucuri mai late si mai striate (cramponate) pentru o mai buna aderenta, frane de MTB, dar cu toate acestea trebuie sa fie sufient de usoara pentru a putea fi transportata pe umarul ciclistului in timpul alergarii. Pozitia pe acest tip de bicicleta este putin mai joasa decat cea de trekking.
Bicicleta de motocros sau BMX cum este cunoscuta este o varianta mai mica de MTB rigid, fiind utilizata cu precadere in medii off-road sau pe piste special amenajate.
Sportul cu BMX este foarte spectaculos, el avand mai multe sectiuni. Printre acestea enumeram urmatoarele: sarituri, mersul pe rampe, intreceri si stilul liber (freestyle).
Sunt multe modele de BMX, dar la cele mai utilizate, intalnim: roti mici de 20” cu cauciucuri late si foarte aderente, cadru mic si componente rezistente pentru conditii dure de utilizare. Cele de freestyle au prevazute in continuare butucilor sau direct pe cadru, niste suporti pentru picioare, pentru a putea permite efectuarea de cascadorii spectaculoase, in timp ce BMX utilizate la sarituri au un altfel de cadru. Mai exista si un BMX de oras cu roti de 24” pentru o viteza si stabilitate mai mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu